Image

Nieuws

Tactisch plannen centraal in het werk van servicecoördinator Sarah

De dag van een servicecoördinator dagelijks onderhoud is elke dag anders. Daar weet onze Sarah alles van. Zo hebben de stormen van afgelopen tijd voor een drukke planning gezorgd. Dat vraagt extra aandacht en tactisch plannen. In een interview vroeg ik aan Sarah hoe haar werk eruit ziet en wat er nou zo mooi is aan dit vak.

Hoe ziet een gemiddelde dag van een servicecoördinator eruit?

“Nou, geen dag is hetzelfde in mijn vak. Natuurlijk is er wel een rode draad.  De woningcorporatie maakt melding van een opdracht via het portaal; een bepaald systeem. Ik kijk dan naar de prioriteit van de melding en plan de klus in overleg met de bewoners in. Daarbij houd ik ook altijd rekening met de planning van de monteurs natuurlijk. De klussen worden in BouwWorks ingepland zodat onze monteurs ze ook meteen kunnen zien.”

“Afgelopen maandag was het kei druk waardoor we op dinsdag eigenlijk al bijna volgepland zaten. Dan moet je echt tactisch gaan plannen en kijken naar wat er spoed heeft. Een lekkage gaat voor het plaatsen van een tochtstrip bijvoorbeeld. En natuurlijk hebben we ook nog onze 24/7-dienst. Die dienst verdelen we over 6 of 7 monteurs. Elke monteur heeft dan een week de oproepdienst. Sluit iemand zich buiten? Dan belt de woningcorporatie, in dit geval Goed Wonen Gemert, ons op en moeten we er meteen heen.

Wat maakt jouw vak nou zo uitdagend?

“In mijn vak is het belangrijk dat je continu op zaken in blijft spelen. Zo kan ik in de agenda kijken van onze servicemonteurs Robert en Eric. Ik kan alles volgen wat er gebeurt: op welk adres ze zijn en of ze op een klus eerder klaar zijn bijvoorbeeld. Daar kan ik dan direct op inspelen. Meestal plannen we een uur per klus in. Als de monteur er is geweest en er moet nog iets besteld worden, bijvoorbeeld een kraan, dan bestel ik dat ook direct. Als de kraan dan binnen is, plan ik dezelfde monteur in om het te installeren. Dat is ook fijn voor de bewoner; die ziet dan steeds hetzelfde gezicht. Wanneer de klus is afgerond meld ik het in het portaal zodat de woningcorporatie ook weet dat de opdracht gereed is.”

Hoe ervaar je de interactie met bewoners?

“In Gemert zijn de mensen vriendelijk en over het algemeen krijg je de bewoners vaak meteen te pakken. Soms moet je ze een paar keer bellen en als we ze niet te pakken krijgen dan bel ik onze servicemonteurs Robert of Eric en vraag ik of ze even een kaart in de brievenbus doen met het verzoek of de bewoner even contact met ons wil opnemen.”

Wat is het mooie van jouw vakgebied?

“KWH vraagt de bewoners namens Goed Wonen Gemert naar hun tevredenheid over onze service. In januari scoorden wij gemiddeld een 8,5. Dat is echt ons doel, om daar elke maand zo hoog mogelijk op te scoren. Als er iets kapot is wil je zo snel mogelijk dat het is opgelost, toch? Mensen tevreden stellen, daar doe je het voor. Ook heb ik veel contact met verschillende soorten mensen. Jong en oud, het is een divers publiek. Het is altijd leuk als bewoners complimenten geven als ‘oh wat snel, wat goed!’, die terugkoppeling, dat is geweldig!”

Meer nieuws