Zes maanden dagelijks onderhoud voor Woonbedrijf: even terugblikken

Zes maanden dagelijks onderhoud voor Woonbedrijf: even terugblikken

Zes maanden en 2185 reparatieverzoeken verder: sinds juli verzorgen wij het reparatie- en mutatieonderhoud onderhoud voor Woonbedrijf voor 6142 eengezinswoningen en 3783 studenteneenheden en overige gebouwen. Dat doen we met een team van 7 allround vakmannen, een leerling servicemonteur, een werkvoorbereider én servicecoördinator. En dat allemaal vanuit onze nieuwe locatie in Eindhoven: nu nog tijdelijke kantoorunits, straks een spiksplinternieuw duurzaam kantoorpand. Samen met het team blikken we terug op de afgelopen periode.

Herkenning bij bewoners

“Komt diezelfde aardige monteur dan weer?”. Dat krijgt servicecoördinator Julia ondertussen steeds vaker te horen van de huurders. En dat is positief, want steeds meer bewoners weten dat wij één van de co-makers van Woonbedrijf zijn. Het verlengstuk dus. Werkvoorbereider Bas vertelt over de start van de samenwerking: “Door corona stonden er nog bonnen open. Eerste prioriteit waren de reparatieverzoeken van díe bewoners. Meteen aan de slag dus. Van 95 jaar en minder mobiel tot alleenstaande tienermoeders: we leerden meteen een grote en diverse groep bewoners kennen. En iedere bewoner is weer uniek en heeft een eigen verhaal. Soms zijn ze overstuur of bezorgd omdat ze een probleem hebben. Ik stel ze dan gerust en leg uit hoe we ze gaan helpen.”

Continue verbetering

De start was dan misschien wat hectisch, inmiddels krijgt de samenwerking steeds meer vorm. In het maandelijkse kernteamoverleg – bestaande uit een diverse club van medewerkers van Woonbedrijf en de 4 co-makers – bespreken we de routekaart voor de komende periode. Daarmee gaat het verbeterteam vervolgens in de praktijk aan de slag. Zo zorgen we samen voor continue verbetering en borging van kwaliteit. Ook Bas en Julia merken dat we steeds beter op elkaar zijn ingespeeld: “Processen worden steeds helderder en het wordt duidelijker wat je van elkaar verwacht”, vertelt Julia. Bas vult aan: “We spreken die verwachtingen ook naar elkaar uit. Recht door zee zijn. Fouten maken mag, maar vertel gewoon ‘dit is de situatie en zo moet het opgelost worden’. Alleen zo leer je elkaar steeds beter kennen.”

Meedenken over oplossingen: het woningtekort

Elkaar leren kennen begon al in 2017. Toen startten we met het langdurig gevelonderhoud van 7200 verhuureenheden van Woonbedrijf op basis van resultaatgericht samenwerken. Het inmiddels intensieve contact leidt tot steeds méér samenwerkingen. Want als verlengstuk van de corporatie denken we graag mee in oplossingen. Bijvoorbeeld voor het woningtekort. Daarom zijn we nu bezig met de renovatie van leegstaande leegstaande ateliers en toveren deze om tot nieuwe studentenwoningen. Zodat íedereen fijn en ongestoord kan wonen.

Terug naar overzicht