First time fix: met onze allround vakmannen zorgen wij voor tevreden bewoners

First time fix: met onze allround vakmannen zorgen wij voor tevreden bewoners

Van één locatie in Gemert naar locaties in Gemert, Deurne, Waalwijk én Eindhoven. En dat binnen nog geen jaar. In dit interview staat onze locatie in Waalwijk centraal. Vestigingsmanager José geeft sturing aan het dagelijks- en mutatieonderhoud dat we uitvoeren voor 6000 woningen van Casade en vertelt over zijn visie.

Een man van structuur. Dat is wat me opvalt als hij vertelt over zijn visie en hoe hij graag werkt. Toen hij op onze locatie in Waalwijk startte, nam hij bestaande processen onder loep en keek waar optimalisatie mogelijk was. “We zijn hard gegroeid en processen groeien met ons mee. Ik vind het een uitdaging om die te optimaliseren”, legt hij uit. “Ik hou van korte lijntjes en geloof erin dat een vast gezicht het fijnst werkt voor ons én de woningcorporatie. Dan weet iedereen weet waar hij aan toe is. Als voorbeeld noemt hij het vaste prijzenboek waarmee we werken. “Doordat we werken met een vast prijzenboek met de corporatie en ook met onderaannemers, is er geen gedoe met urenverantwoording en komt de corporatie niet voor verrassingen te staan.”

“Zo houden we de snelheid erin”, gaat hij verder. “Dat doen we ook doordat we veel verschillende vakmannen in dienst hebben. Echte allrounders maar ook vakspecialisten zoals een stukadoor, schilder, tegelzetter en loodgieter. Allemaal op onze locatie in Waalwijk! Ik krijg soms meerdere werkorders voor één adres. Het slot is kapot, er zijn een paar badkamertegels stuk én de afvoer is verstopt. Allemaal tegelijk. In plaats van dat we drie verschillende monteurs sturen, sturen we er één die alles perfect uitvoert. Dan hoef je maar een keer bij de mensen aan te komen. First time fix, daar gaan we voor. Als we weggaan, willen we dat het probleem opgelost is voor de bewoner.”

Ik vroeg hem hoe zo’n proces van melding van een bewoner tot afhandeling van de reparatie nou eigenlijk eruit ziet. José liet mij het digitale portaal zien waar alle meldingen binnenkomen én hoe deze stapsgewijs opgevolgd worden. Servicecoördinatoren Christel en Lorraine pakken de meldingen op en nemen altijd binnen 24 uur contact op met de bewoner. José vertelt: “Casade is onze opdrachtgever, maar de bewoner is de klant. Vanuit dat perspectief benaderen we de bewoner ook. We proberen het zo snel mogelijk op te lossen.”

“We zijn nu een half jaar verder sinds de start van onze werkzaamheden voor Casade. Maar liefst 6000 woningen hebben we in ons beheer waar we het dagelijks- en mutatieonderhoud voor uitvoeren. En nu al hebben we 3000 orders verwerkt! Super dat we al zo veel bewoners hebben mogen helpen. Dat doen trouwens ook in de avonduren en het weekend”, laat hij weten. “We verzorgen de storingsdienst samen met twee andere partijen en wisselen dit per maand af. Voor het gehele woningbezit van 11.500 woningen verzorgen we het bouwkundig onderhoud in de weekenden en avonduren.” Ten slotte vroeg ik hem naar zijn ambities. “Nóg meer bewoners helpen, processen blijven optimaliseren samen met de corporatie en zorgen dat iedere bewoner naar wens en snel is geholpen.”

Terug naar overzicht