Een nieuwe badkamer, keuken of toilet? De huurder bepaalt.

Een nieuwe badkamer, keuken of toilet? De huurder bepaalt.

Voor woningcorporatie Bergopwaarts is de projectmatige aanpak van renovaties bínnen in de woning, verleden tijd. De bewoner weet vaak zelf het beste wat er in de woning moet gebeuren. Een nieuwe badkamer of keuken? Dat kan, mits de aanvraag binnen de voorwaarden valt.

‘Uw keukenblok is 18 jaar oud en aan vervanging toe. Daarom komen we binnenkort een nieuwe plaatsen.’ Met deze traditionele aanpak voelen bewoners zich vaak overvallen. “Soms zitten ze op dat moment daar helemaal niet op te wachten en besluiten ze niet mee te doen. Of ze stemmen toch in, uit vrees dat ze anders weer jaren moeten wachten. Nu kunnen ze er bijvoorbeeld voor kiezen om werkzaamheden in de zomer te laten uitvoeren. Of eerst de keuken en badkamer en later het toilet”, vertelt Ton, projectleider onderhoud bij Bergopwaarts.

Er zijn voorwaarden

“Voor elk onderdeel geldt een specifieke levensduur. Zo tellen we voor een keukenblok 18 jaar en voor de doucheruimte 30 jaar. Maar heeft de vorige bewoner de woning compleet uitgewoond? Dan laten we de nieuwe huurder daar niet mee zitten. De bewoner vraagt de renovatie aan via de website en in het systeem zien we vaak al meteen of iemand in aanmerking komt. De aannemer neemt het werk op en informeert de bewoner over de keuzes voor de renovatie. Zijn er specifieke wensen zoals een hangende toiletpot in plaats van een staande? Dan kan dat altijd worden gerealiseerd tegenover een meerprijs. Dat regelt de bewoner dan rechtstreeks met Van der Meijs”, legt Ton uit.

Een samenwerking gebaseerd op vertrouwen

Erik, projectleider renovatie bij Van der Meijs, legt uit dat er voorafgaand aan de start van de samenwerking vaste prijsafspraken zijn gemaakt per onderdeel. Ook is vooraf duidelijk uit welke tegels, keukenfrontjes of greepjes de bewoner kan kiezen. “Daardoor is er nu een soepel proces, hoeft er niet eerst een offerte te worden gestuurd maar kunnen we nadat de opdracht binnen is, direct van start.” Ton legt uit dat het belangrijk is vertrouwen in elkaar te hebben. “Naast vraaggestuurd renoveren, voert Van der Meijs namelijk ook het dagelijks onderhoud, Mureno en groot onderhoud voor ons uit. Daardoor weten we precies wat we van elkaar verwachten.”

Een keuken binnen één dag

“Natuurlijk proberen wij door een goede voorbereiding de tijd die we nodig hebben om de werkzaamheden te verrichten, zo kort mogelijk te houden en zo de overlast tot een minimum te beperken”, legt Erik uit. “Een keukenblok renoveren we bijvoorbeeld in één dag. We plaatsen een stofscherm om de overlast van stof te minimaliseren. Omdat de bewoner zélf de wens heeft te renoveren, is er veel meer draagvlak dan dat de renovatie opgelegd zou worden.” “Dat krijgen we ook teruggekoppeld van de bewoners”, vult Ton aan. “Ze zijn blij dat ze zelf de touwtjes in handen hebben.”

Terug naar overzicht