Nieuws

Bij ons op kantoor hebben ze het langzaam in de gaten, wanneer ik onverwacht aan het bureau sta wil ik graag ‘een dag op stap met’. Dit keer stond ik bij Noortje, onze projectleider service-onderhoud, aan het bureau. “Jij wilt graag een keertje op stap met één van onze mannen? Ik stuur Maarten Claassens, de teamleider, wel jouw kant op, dan kun je iets met hem afspreken.” Een paar dagen later staat Maarten aan mijn bureau met zijn agenda. “Laten we een datum prikken Martijn, dan laat ik je alle aspecten van het service-schildersvak zien.”  Dinsdag 18 juni mocht ik met Maarten op stap.

Begin van de dag

Om 7:30 meld ik me bij Maarten voor mijn dag als service-schilder. Maarten is met Peter, projectleider bij vastgoedonderhoud, aan het praten en roept naar mij terwijl ik aan kom lopen “Pak maar snel een kop koffie Martijn, nu kan het. Dan gaan we dadelijk op pad naar ons eerste adres.” Gehoorzaam ga ik koffie halen en stap bij Maarten in de bus. “De dag begon goed Martijn, de eerste telefoontjes kreeg ik al om 6:00, vragen over een bepaald project. Maar het is goed gekomen en de schilders kunnen weer vooruit.” Maarten geeft aan dat hij heeft geprobeerd om vandaag alles op één dag te plannen qua diversiteit van werkzaamheden. “We zullen wat vaker in de auto zitten, maar dan heb je wel een duidelijk beeld van wat voor diversiteit aan werkzaamheden wij hebben.”

Op weg

Ons eerste adres is in Gemert. “Paul is hier momenteel aan het werk en hij kent de klant goed en weet precies wat hij moet doen aan het buitenschilderwerk.” Samen lopen Paul en Maarten de werkzaamheden na, stellen de planning af, lopen de voorraad van Paul na en spreken af dat we elkaar later vandaag zien bij een andere klant. “Paul is erg zelfstandig, daar hoef ik alleen voor te zorgen dat hij zijn spullen heeft, de rest doet hij allemaal zelf. Dat is eigenlijk ook mijn belangrijkste taak, er voor zorgen dat iedereen zijn spullen heeft, zorgen dat ze weten waar en wanneer ze ergens moeten zijn en dat de administratie rond de werkzaamheden klopt.”

Het volgende adres is in Boxmeer. Daar zijn wij bezig met een dakvervanging, maar door het slechte weer hebben ze last gehad van lekkages. Momenteel zijn we binnen alles aan het bijwerken zodat het er weer top uitziet. Wanneer de klant hoort dat ik een dagje met Maarten meeloop en normaal verantwoordelijk ben voor de marketing wil hij toch even kwijt hoe blij hij is met de mensen van Van der Meijs. “Het project viel erg tegen, zeker dankzij die lekkage, maar het personeel van Van der Meijs is top. Netjes en beleefd en ze hebben ons echt door dit project heen geholpen. Zorg jij er, als verantwoordelijke voor marketing, voor dat de mensen intern dit ook te horen krijgen?” Tuurlijk! Dit soort complimentjes deel ik maar al te graag.

Ondertussen zitten we weer in de auto en zijn we op weg naar Herpen. “Daar zijn 2 van onze schilders bezig met een Mureno woning. Die mag helemaal opgeklapt worden zodat de woningcorporatie deze weer kan doorverhuren.” Op de plek aangekomen maakt Maarten met Bas, een van de schilders ter plekke, een rondje om te zien wat de schilderwerkzaamheden zijn, wordt de planning voor vandaag en de rest van de week doorgenomen en wordt wederom gekeken of ze alle spullen hebben.  De schilders kunnen weer aan de slag en wij zitten weer in de auto op weg naar Geldrop, waar wij onderhoud uitvoeren aan een woning.

Tevreden

Ik vraag aan Maarten hoe zijn dag er meestal uitziet. “Ik begin meestal rond 6:30 zodat ik de dag mee kan opstarten en mee kan schilderen. Vanaf een uurtje of 11:00 zit ik echter toch vaak in de auto. Dan loop ik de verschillende projecten af en zorg ik er voor dat de mannen zich bezig kunnen houden met schilderen en zorg ik dat de rest er omheen allemaal geregeld en afgestemd is met Noortje.”

Maarten werkt momenteel al ruim 20 jaar bij Van der Meijs, is tussen door wel eventjes weggeweest, en heeft zijn plek bij ons gevonden. Maarten is begonnen als schildersgezel en is langzaam doorgegroeid naar teamleider. “Ik ben eigenlijk langzaam in deze functie gerold. Ik begon als gezel en na mate ik meer ervaring kreeg en mezelf ontwikkelde kreeg ik de mogelijkheid om deze rol te vervullen. Ik vind het een topbaan. Ik heb het goed naar mijn zin, krijg de vrijheid om zaken te regelen zoals ik het graag heb en we behalen de resultaten die voor Van der Meijs belangrijk zijn. Soms krijg ik wel eens de vraag of ik, na zo lange tijd, niet eens ergens anders zou willen werken? Heel eerlijk, ik zou niet weten waarom. Ik zit goed op mijn plek, het werk is leuk en ik heb een topteam met wie ik mag samenwerken, wat wil je nog meer?”

Na onze laatste opneeminspectie in Gemert zet Maarten mij weer af op kantoor. Mijn schildershirt is niet vies geworden, maar Maarten heeft mij alle aspecten van het service-schildersvak laten zien.  Het was een diverse dag met verschillende werkzaamheden, verschillende klanten en verschillende soorten schilders. Wat mij het meeste is opgevallen tijdens mijn rondrit door Noord-oost Noord-Brabant was het plezier die Maarten en zijn ploeg met elkaar en met het werk hebben. De gezamenlijke doelstelling van kwalitatief goed werk afleveren en tevreden klanten geeft aan dat Noortje een mooie ploeg mannen heeft. Mijn laatste actie van de dag, de selfie voor op onze wall of fame. Martijn als service-schilder!

Martijn van der Putten


Marketing & Communicatie.

Mijn dag als service-schilder

Regelmatig nieuws en inspiratie ontvangen?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt deze vier keer per jaar per mail.

Draai uw scherm

Deze website werkt het beste als u het scherm draait