Vernieuwing, communicatie, spannend, goedgekeurd?

Vernieuwing, communicatie, spannend, goedgekeurd?

‘Martijn, we gaan het anders aanpakken!’ Met die opmerking wist Geert mij ruim drie weken geleden te verrassen. Out of the blue ging ons plan van aanpak voor enkele projecten op de schop en gingen we een andere kant op.

‘De mogelijkheden van tegenwoordig zijn enorm, er moet toch een manier zijn die pakkender en duurzamer is dan de traditionele manier?’ In alle enthousiasme hoor ik mezelf zeggen: ‘Ja, natuurlijk kan dat!’ Vervolgens loop je de deur uit en denk je ‘Eh…en nu?’

Je hebt natuurlijk verschillende mogelijkheden om een boodschap over te brengen. De tamtam van vroeger is al lang vervangen door allerlei andere, vaak digitale, mogelijkheden die je maar kunt bedenken. Maar ondanks dat betrap ik mezelf erop dat ik zo nu en dan toch nog teruggrijp naar papier, zeker wanneer ik stukken echt moet lezen. De zin ‘We gaan het anders aanpakken’ brengt meer te weeg dan ik in eerste instantie dacht. De manier waarop je een boodschap op een scherm over kunt brengen is anders dan via papier. Daarnaast, wat wil de lezer? Wil die zoals ik zo nu en dan ook liever iets op papier lezen of ligt de voorkeur bij een interactieve manier van communiceren?

Om even de stap te maken naar onze branche, zouden bewoners dat ook zo ervaren? Wanneer een onderhoudsbedrijf een nieuwe manier van communiceren bedenkt, zij het via een app, de e-mail of een digitaal platform, hoe ervaren bewoners dat zelf?

Wanneer ik naar mezelf kijk, hoe zou ik het ervaren? Wanneer we bijvoorbeeld kijken naar mijnoverheid.nl, met alle voordelen die het heeft, ik ben er niet altijd even blij mee (geweest). Deze nieuwe manier van communiceren vereist ook een andere manier van denken en handelen van mij. Er wordt nu ook een bepaalde pro-activiteit vanuit mij verlangt die eerder niet nodig was. Wat zou een bewoner denken wanneer een communicatiemedewerker bedenkt dat er een nieuwere en hippere manier is om te communiceren met bewoners? Is dit iets wat bewoners direct snappen, als positief ervaren of moeten zij hierbij geholpen worden? Aan de andere kant, vernieuwing is altijd eng en spannend maar kan achteraf een positieve impact hebben. De eerste e-mailtjes die je stuurde waren ook spannend, het eerste betaalverzoek die je online indiende bij je bank was ook eng en voor de eerste keer online je koelkast bestellen was ook vreemd.  Alle eerste keren zijn spannend, gaan niet altijd zonder problemen maar uiteindelijk, wanneer de stof van vernieuwing is neergedaald, valt het allemaal wel mee en zijn we stiekem toch blij met die vernieuwingen.

Wanneer wij een lezer meenemen in de nieuwe manier van communiceren, duidelijk maken hoe het gebruikt moet worden en waar de positieve ervaringen in liggen dan kunnen we de angst van dat nieuwe toch wegnemen? Als wij bewoners een nieuwe manier van communiceren duidelijk uitleggen en duidelijk maken waar de positieve ervaringen liggen, dan zou die vernieuwing die bedacht is door die communicatiemedewerker toch ook positief moeten kunnen uitpakken? Dan zouden we al die nieuwe en hippe communicatiemiddelen toch mee moeten kunnen nemen? En hoe gaaf is het als een bewoner achteraf zou zeggen: ‘Die nieuwe communicatietool van jullie is echt top!’ Het zou toch moeten kunnen? Dus ja, de zin ’We gaan het anders aanpakken’, is echt uitdagender dan ik in eerste instantie dacht.

Martijn van der Putten

Marketing & Communicatie

Terug naar overzicht